De ceva timp incep sa se gaseasca si pe la noi prin librarii materiale de dezvoltare personala a.k.a. “self help”.
Bineinteles, am o parere si despre asta, ca despre orice altceva, dupa cum imi spunea cineva acum ceva timp
Am citit cateva dintre ele, am ascultat si oaresce carti audio, ceva materiale pe net si am ajuns la concluzia ca sunt interesante unele dintre ele, dar exista si foarte mult spam.
Eu unul am observat cateva directii in care o iau materialele de genul asta:
- abordarea psihologica/sociologica, pornita de cei care au practicat psihologica clasica si acum merg intr-o directie alternativa. Un exemplu e cartea lui Daniel Goleman, Inteligenta emotionala, care mi-a placut destul de mult
- abordarea filosofica, pornita din idei vechi, din religie sau spiritualitate, gen Osho
- abordarea americana
poate nu e cel mai bun nume, dar e o abordare mai hiper-energizata, categorie unde pot aparea cele mai multe spam-uri, dupa parerea mea. Probabil pentru ca aici e si cel mai usor de patruns pentru un autor la inceput, nefiind nevoie de cunostinte la fel de vaste precum primele doua.
Dupa cum am citit intr-unul din comentariile de pe un post anterior, sunt de acord cu ideea ca poate fi utila lectura unor carti de genul asta, dar se poate ajunge foarte usor in extrema cealalta, unde majoritatea timpului e dedicat acestui tip de activitati.
Care e parerea voastra despre fenomenul asta? De ce credeti ca apeleaza oamenii din ce in ce mai mult la materiale de gen?
Articole asemanatoare:
follow:
May 28th, 2008 at 14:02
Asa cum un geniu al romanilor spunea… “educatia nu inseamna sa acumulezi informatii ci sa tragi concluzii” (e vorba de Dinu Patriciu) acumularea de informatii (a.k.a. cititul si privitul filmelor) nu inseamna dezvoltare personala.
Dezvoltarea personala inseamna transformare.
Iar transformarea inseamna a renunta in fiecare moment la ganduri, credinte limitatoare, principii (care ti`au servit in trecut dar nu`ti mai folosesc in prezent/viitor). Si apoi sa`ti creezi altele noi.
Crearea unor ganduri, credinte limitatoare, principii care le intaresc pe cele deja existente nu inseamna dezvoltare personala ci acumulare de informatii/experienta care duc la specializare, adica la ingustare si in cele din urma la “moarte” pentru ca reduc gradul de libertate al fiintei.
pfuuuu! mama ce am scos din mine… razvane, nu mai aduce subiecte d`astea ca incep sa ma cred nebun.
)
May 28th, 2008 at 14:05
Pentru ca e usor. pentru ca oamenii de azi fac cam totul in ritm de fast-food si in genere s-au cam invatat sa le vina totul de-a gata. De ce sa iti obosesti mintea cu introspectii, intrebari si cautari nesfarsite de raspunsuri cand pentru catvea zeci de roni ti le servesc altii pe tava? Solutii la plic. Le bagi un pic la microunde si gata. Esti ca nou. Bleah.
Recunosc ca sunt in extrema cealalta dar nu am absolut nicio incredere in genul asta de carti. Poate ca reinventez roata de multe ori din cauza asta, dar daca am o problema, prefer sa ma scutur, sa ma adun de pe jos si sa o rezolv cum stiu eu, nu cum s-au gandit altii ca ar fi mai bine.
In plus, mi se pare o linie foarte neclara trasa intre identificarea si rezolvarea unor probleme reale si ceva ce ar putea fi numit “ipohondrie psihologica”. Va prindeti voi despre ce vorbesc ca imi e lene sa explic. Si din punctul asta de vedere mi se pare ca majoritatea cartilor astora fac mai mult rau decat bine.
May 28th, 2008 at 14:26
magda, te iubesc…ai fost degetele mele…mie fost si mai mare lene decat tie..si mai putin desteapta incat “ipohondrie psihologica” n-as fi inventat vreodata sa fie atat de potrivit…
adaug doar o replica a mea favorita “ACTION, BABY” (do it, don’t read it!)
May 28th, 2008 at 14:34
si ca ma mananca… adaug:
“read/analyse to improve the experience, not to replace it! but DO read and analyse”
May 28th, 2008 at 14:41
de acord cu magda si completez prin afirmatia ca toti avem o mica busola in creieras, care e destul de buna, dar pe care nu prea o ascultam din varii motive cateodata.
s-ar putea ca dezvoltarea personala la microunde sa bulverseze atat de tare busola asta incat nu mai functioneaza, si e mai grav decat orice.
eu unul cred ca busola asta e mai utila decat orice carte.
May 28th, 2008 at 14:47
da, are dreptate cosmin…ma simt aiurea ca am invitat tocmai eu la a NU citi…apreciez oamenii care citesc…orice…bine ca citesc…
e o industrie buna editarea de carti, nu?
May 28th, 2008 at 14:54
@madga
“identificarea si rezolvarea unor probleme reale”
dezv personala nu inseamna reparatie personala. daca pleci din contextul ca asta inseamna, poti sa identifici acest context ca un “limiting belief” de care spuneam mai devreme. daca il observi si il schimbi “de exemplu” in DEZVOLTARE personala
(no offense) adica ceva care te duce mai aproape de visurile tale.
odata ce te`ai prins cum functioneaza apoi e simplu, e fun, e productiv
@razvan
dezvoltarea personala este un procedeu prin care imbunatatesti busola
May 28th, 2008 at 15:11
@cristina
problema e ca ramanem fara copaci din cauza cartilor
May 28th, 2008 at 15:21
Mie nu mi se pare ca genul asta de carti te ajuta sa te dezvolti. Din contra. Pentru ca nu te invita sa gandesti singur. Desi sigur o sa ma contrazici. Insa asa le vad eu. Iti dau mura in gura ce ar trebui sa faci, sa simti, sa gandesti.
Sunt sigura ca exista cateva carti in domeniul despre care vorbim foarte bune si foarte utile pentru dezvoltarea asta personala. Dar restul sunt umplutura. Si mi se pare extrem de periculos sa ajungi sa te folosesti de ele zi de zi, spunand ca te ajuta. Come on. Dezvoltarea vine in primul rand din interior, nu din niste randuri scrise de un nene oarecare.
May 28th, 2008 at 15:22
Am uitat sa precizez @cosmin
May 28th, 2008 at 15:38
@magda
si ca tot ai un limiting belief ca o sa te contrazic si astfel atragi asta, uite ca o s`o si fac
nu ai dreptate!
PS: serios acuma… vorbim de lucruri diferite (si tie iti place in general sa reinventezi roata. de ce o faci?)
May 28th, 2008 at 15:42
@magda
ca era sa uit… asa e ca lumea te contrazice mai tot timpul?
May 28th, 2008 at 16:08
Intrebarea mea ar fi, cum naiba de in ultimele mii de ani au existat atatia filosofi si oameni cu gandire libera, care au revolutionat teorii, care au schimbat lumea cu modul lor de punere a problemei? Cum de au aparut ei fara cartile astea pretioase? Nu ti se par un artificiu inutil, alaturi de atatea altele, al vremurilor noastre? Aparut ca sa ne faca sa ne simtim mai bine? Ca sa ne faca sa ne simtim mai profunzi, cand de fapt ne aplatizeaza mai rau decat o comedie cu adolescenti americani?
Inspiratia penru dezvoltarea personala (deja mi s-a acrit de sintagma asta)o poti gasi oriunde, nu neaparat intr-o carte scrisa special pentru asta. Mie asta mi se pare limitarea cea mai mare la o adica. Nu crezi ca intelectul tau ar fi stimulat mai profund si in alt mod cautand raspunsuri care nu sunt gata digerate de altii? Chiar daca asta inseamna sa reinventezi roata
May 28th, 2008 at 16:14
@cosmin: pe mine? as vrea eu, ar insemna ca am stofa de geniu vizionar
sau de nebun
dar nu, nu sunt contrazisa nicicum atat de des. Sunt chiar curioasa de ce ai tras tu concluzia asta
May 28th, 2008 at 16:22
@madga
cu mare drag continuam discutia cand ne mai vedem. aici insa… mi se pare ca ne cam ducem off topic si mai si monopolizam discutia
hai sa ii lasam si pe ceilalti sa se exprime
May 28th, 2008 at 16:29
uuuu…hot-hot…cred ca jubileaza razvan
ne dezvoltam personal si citind un roman? io zic ca da si-l consider mai eficient…este, daca vreti diferenta intre a citi un manual sau a citi un roman…cate manuale mai stiti pe de rost? da’ anumite povesti din romane mai tineti minte?
@cosmin…io’s dintre oamenii care nu simt nevoia s-o contrazica pe magda..deci nu toata lumea o contrazice
May 28th, 2008 at 17:09
adevaru’ e ca ma asteptam la controverse
buna chestie cu un roman. de multe ori, pentru mine cel putin, un film sau un roman mi-au atins mai mult cerebelul decat o carte de DP.
May 28th, 2008 at 17:25
hei uuu…puneti mana si cititi beletristica (indiferent cat de proasta e) si lasati prostiile cu autosugestia.
e mai placut sa te ‘cunosti’ singur decat prin comparatie, si cu siguranta mai real.
si inca ceva…e important sa ai valorile tale chiar daca nu sunt universal acceptate…dar sunt ale tale nu de imprumut.
so…cand dam o sticla de absint?…ca va povestesc eu cate in luna si in stele si o sa fiti pe deplin ‘luminati’
May 28th, 2008 at 17:48
@cristina: multumesc, multumesc [blushing]
Cand spuneam ca inspiratia poate fi gasita oriunde, tot literatura sau filme aveam in minte. Chiar si filosofie daca vreti.
May 29th, 2008 at 08:32
@all
hehe… ce v`ati mai aprins mai
sunt curios daca pe un post cu tema “beletristica” iesea o dezbatere asa interesanta.
razvane, incerci o beletristica?
May 30th, 2008 at 18:25
cine are nevoie de carti?
uite un ghid pentru dezvoltare personala:
http://youtube.com/watch?v=7SCFnnpExY4
indubitabil…
June 2nd, 2008 at 22:35
http://www.resursadefun.ro/sa-mai-citim-o-carte.htm